Szakmai, Útmutató

Amit egy pedagógusnak tudni érdemes II. – diabétesszel élő gyermekek a köznevelésben

A tartós betegséggel élő gyermek útját éppúgy beárnyékolhatja a kirekesztődés veszélye, mint a speciális igényű gyermekekét. A World Diabetes Day alkalmából és a cukorbetegségben érintett gyermekeket és tanulókat érintő jogszabálymódosítás okán Kocsisné Gál Csilla segítségével igyekeztem körüljárni a pedagógusokat érintő kérdésköröket. A Bárczium előzőleg megjelent cikkében a köznevelési intézményekben széleskörben tapasztalt problémák feltárása és a szeptembertől hatályos törvénymódosítás tartalma került fókuszba.

Amit egy pedagógusnak tudni érdemes – hazánkban jellemző helytelen gyakorlatok kiküszöbölése a megváltozott jogszabályi háttér segítségével. Kattints IDE a cikk eléréséhez!

A változás létrájának első foka a törvény elvisége, azonban ez nem elegendő a diabétesszel élő gyermekek intézményi helyzetének javulásához. A nevelési, oktatási intézmények közösségének oszlopos tagjai a pedagógusok, akiknek feladata kulcsfontosságú az érintett gyermekek támogatásában.  Természetesen a megfelelő attitűddel is sokat segíthetünk, azonban a diabéteszhez kapcsolódó tudásanyagra is szükség lehet a hétköznapokban. Az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításának lehetőségeiről és alapvető fontosságú, mindennapokban használható tanácsokról beszélgettünk Kocsisné Gál Csillával, a Szurikáta Alapítvány elnökével.

Nyitottság, megismerés, gyakorlás – szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek megszerzése a cukorbetegségben érintett gyerekek fogadásához

„A legfontosabb dolog szerintem a nyitottság, mint a tűvel történő inzulinbeadás, az ujjacskák megszúrását igénylő vércukormérés kipróbálása vagy a teljesen ismeretlen, de a diabétesz ellátást biztonságossá tevő eszközök megismerésére való motiváció, mint az inzulinpumpa vagy a folyamatos glükózszenzor.  Ezek első látásra talán félelmetesnek tűnő eljárások és eszközök, de ha a pedagógus szeretné segíteni a diabéteszes gyerekét, egy kis gyakorlással barátságosabbá tehetők. Bízzanak abban, hogy a diabéteszes gyermek együtt fog működni Önökkel, illetve abban, hogy semmi olyat nem fognak tudni tenni, amivel ártanának a diabéteszes gyereknek!”

– nyilatkozta a Szurikáta Alapítvány elnöke.

Az elméleti ismeretek továbbképzéseken elsajátíthatók. Megfelelő, komplex ismeretanyagot átadó képzés a Szurikáta Alapítvány diabTanodája, ahol 2015 óta 1630 pedagógust készítettek fel cukorbetegségben érintett gyermek fogadására.

„A szülők elmondják, hogy mit kell tenni. Az oktatások, mint a Szurikáta Alapítvány diabétesz tanodája pedig a miértekre adja meg az elméleti hátteret, illetve a gyakorlatot azzal segíti, hogy a diabétesz gondozás készségeit nem élő gyermeken élesben, hanem egy bábun gyakorolhatják szakember irányításával. A tananyagunk a gondozás 6 területét érinti: a betegség orvosi megközelítését (kialakulása, 1-es és 2-es típusú cukorbetegség elkülönítése, kezelési módok, beavatkozást igénylő helyzetek, sport hatása stb.), a diabéteszes diéta alapjait, a diabétesz gondozás eszközeit (hagyományos vércukormérés, folyamatos glükózszenzorozás, penes inzulinbeadás, inzulinpumpakezelés), a diabétesz korai felismerését, a diabéteszes gyerekek ellátásának praktikus dolgait, a jogszabályi előírások és a családok veszteségfeldolgozását.”

– részletezi a képzés tartalmát Kocsisné Gál Csilla.

A Semmelweis Egyetem I. Számú Bókay Gyermekklinika szakembereivel évente négy alkalommal várják a pedagógusokat – természetesen a gyógypedagógusokat is. Újdonság és nagy öröm az Alapítvány számára, hogy megjelenésre került képzésük tankönyve, Diabéteszes gyermek az óvodában, iskolában címmel.

Természetesen a gyakorlatban leginkább szükséges, alapvető ismeretekről is kérdeztem a Szurikáta Alapítvány vezetőjét.

  • Mire kell(ene), hogy felfigyeljen egy pedagógus? Mik azok a legárulkodóbb óvodában és iskolában észrevehető tünetek, amire már reagálni szükséges?
  • Két olyan élethelyzet van egy diabéteszes gyermek segítésében, amikor gyors intézkedésre van szükség. Az alacsony vércukorszint esetén – akkor, ha a gyerek vércukorszintje 3,6 mol/l értéknél alacsonyabb – gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmazó inni-, vagy ennivalót kell számára adni: 0,3 grammot testsúlykilogrammonként. A leggyorsabban a folyadékokból szívódik fel a vércukorszint gyors emelkedését segítő szénhidrát, ez lehet gyümölcslé vagy tej, de ha ez nincs kéznél, akkor szőlőcukor vagy gyümölcs is jó megoldás lehet. Nem elegendő megemelni a vércukorszintet, de stabilizálni kell lassan felszívódó szénhidráttal, pl. teljes kiőrlésű keksszel. 
  • Honnan vegyen a pedagógus gyümölcslevet vagy kekszet?
  • Minden diabéteszes gyereknek van egy ún. hipós táskája, melybe a szülő a diabétesz ellátásához szükséges vércukormérőn, inzulinbeadó penen kívül berakja mindezeket. Ez a táska és a gyerek mindig “együtt mozog”, a hipós táskát vinni kell az udvari játékhoz, a testnevelés órához vagy a közeli játszótérre is.
  • Hogyan veheti észre a pedagógus, ha egy gyereknek alacsony a vércukra?
  • Nagyon egyszerű, mert a diabéteszes gyerek megérzi, és ha megvan a bizalmi kapcsolat a felnőtt és a gyerek között, akkor mer szólni. Ha esetleg nem érzi meg a gyerek, akkor a szokásostól eltérő viselkedése, illetve üveges tekintete, lelassult olvasása, számolása, remegése, izzadása mind-mind jelzi… mérjük meg a gyerek vércukorszintjét, és ha alacsony, avatkozzon be a felnőtt késlekedés nélkül.

Az Alapítvány elnöke válaszában a hányásra is kitért, ugyanis diabéteszes gyermekek esetében ez fokozott kockázatot jelent, így már az első hányás után értesíteni kell a szülőket, és mentőre is szükség lehet.

Illusztráció: Diabéteszes gyermek az óvodában, iskolában (Szurikáta Alapítvány)

Visszatérés – a diagnosztizált gyermek és a család támogatása

A diabétesz diagnózis után 7-10 nap kórházi tartózkodás vár az érintett gyermekekre. A Szurikáta vezetőjével arról beszélgettünk, hogyan tudja az intézményi – óvodai, iskolai – közösség és a pedagógus a leghatékonyabban támogatni a gyermeket ebben a rövid, mégis megterhelő időszakban.

„Nyugodtan kereshetik őt az osztálytársai, barátai, sőt, nagyon örülni szoktak a gyerekek minden érdeklődésnek, még a leckének is. A kórházi tartózkodás után akár azonnal mehetnének is iskolába, mert alkalmasak rá, de azt szoktuk javasolni a családoknak, hogy iskolásoknál egy, ovisoknál pár hét után vigyék vissza gyereküket az intézménybe. Ez azért szükséges, hogy a család meg tudja szokni a diabétesz miatti napirendet, gyakorolhassák az inzulin beadást, vércukormérést és a szénhidrát számítást az otthoni nyugodt körülmények között. A diabétesz, mint krónikus betegség lelkileg nagyon megterhelő a család minden tagja számára, egy, a gyászhoz hasonló veszteség folyamatán mennek keresztül, ezért támogatásra, sok biztatásra és együttérzésre van szükségük. Egy pedagógus azzal tud a legjobban segíteni kis diákjának, ha minél jobban igyekszik megismerni a diabéteszt, és amint tud és szeretne visszatérni a diabéteszes gyermek az intézménybe, felkészülve és szeretettel fogadja őt.

A fogadásra ugyanakkor nem csak a pedagógus, hanem a közösség is felkészíthető. Kocsisné Gál Csilla szeretettel ajánlja Deliága Éva és Lovász Hajnalka: ÚJRATERVEZÉS – Megküzdést segítő könyv az 1-es típusú diabétesz világához szülőknek és gyermekeknek című kötetét, melynek második fele a gyermekek nyelvén meséli el egy érintett fiú történetét. Ezen kívül a Szurikáta Alapítvány kínálatában szerepel a diabéteszes gyermekek közösségének érzékenyítésére szolgáló program. A Szurikáta Gyermekfoglalkozás – mosolyt ad a szurik mellé! program dietetikus és medikus hallgatók vezetésével valósul meg, és Magyarország bármely településére ellátogat különböző tematikával, korosztályra szabva.

Kép forrása: Kocsisné Gál Csilla

„A Szurikáta Gyermekfoglalkozás – mosolyt ad a szurik mellé! programunk több rangos díjat kapott, így az EDISON100 innovatív oktatási formák versenyében megkaptuk 2020-ban az Egészség Kategória I. helyezését.  2019-ben a bécsi székhelyű SozialMarie társadalmi innovációs versenyben a szakmai zsűri díját és a magyar közönségdíjat is a foglalkozásunk kapta.”

– számol be Kocsisné Gál Csilla az Alapítvány sikereiről.

A gyermekkori vagy 1-es típusú cukorbetegség nem azonos a felnőttek helytelen, egészségtelen életmódja következtében, idősebb korban kialakult 2-es típusú diabéteszével. Nincs összefüggésben az életmóddal, akkor is kialakulhat, ha a családban senki sem érintett. A Diabfórum megállapítása alapján 30 év alatt háromszorosára nőtt a diabéteszes gyermekek száma. A felfogást korszerűsíteni kell, hiszen megfelelő kezeléssel és hozzáállással a cukorbetegségben érintett gyermekek és fiatalok teljes életet élhetnek. Hazánkban ebben a témában is – mint más egyéb területeken – szemléletváltásra van szükség, amiért tudással, elfogadással, rugalmassággal tehetünk.

További információkért látogassatok el a www.szurikataalapitvany.hu oldalra!