Bárczi arcai, Szabadidő

Szemléletformálás a közösségi médiában – interjúztunk a @lelekbogar-ral

…és te mivel foglalkozol?

Tanulok, egyetemre járok.

Milyen szakra?

Gyógypedagógia.

…aha.

– mondta bárki, aki lehetne csaknem mindenki. Fogalma sincs, mivel foglalkozom, talán a gyógytorna, ami először eszébe jut. Inkább nem is folytatom, mert torkig vagyok már a magyarázkodással.

Sokan szeretnénk végre egyszer és mindenkorra tisztázni a kérdéseket: Mit csinál egy gyógypedagógus? Milyen szakirányok vannak? Most akkor fogyaték, vagy fogyatékosság?  Mit jelent az, hogy SNI?

Mindnyájunkat érintő hétköznapi problémát ragadott meg egy bárczis hallgatótársunk, aki történetesen egy többezer követővel rendelkező instagram profil gazdája. Eddig rejtőzködő életmódot folytatott sokunk ’Lélekbogara’, azonban felkérésemre most leleplezi magát az olvasóközönség előtt.

Gris Karolinával, harmadéves szomatopedagógia– tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos hallgatóval beszélgettem a @lelekbogar fokozatosan változó és egyre fejlődő, gyógypedagógiai megközelítésű világáról. A Bárczium szerkesztőségén kívül korábban csupán két barátjával osztotta meg szabadidejének ezen szeletét. Bevallása szerint a @lelekbogar kezdetben saját motivációja növelése céljából és önfejlesztési szándéka végett működött. Linában mindig is ott motoszkált valamilyen alkotási vágy, és ezt remekül ötvözte érdeklődési körével. A gyógypedagógiai bejegyzéseken kívül pszichológiai témákat közöl egyszerű nyelvezettel, hiszen elsődleges célja a fiatal, laikus közönség elérése, egyfajta közösségi edukáció az instagramon keresztül.

Gris Karolina

„A @lelekbogar célja legfőképpen az edukáció, lényegében információátadás a gyógypedagógiáról. Észrevettem, hogy kevés ilyen platform van és szerettem volna erre reagálni.” – mondta Lina, amikor az oldal fő profiljáról kérdeztem.

Inspirációja nem meglepően a tanultakból, különböző kurzusokon felvetett érdekességekből ered, de gyakran támaszkodik követői véleményére, érdeklődésére is.

Többször előfordult már, hogy kérdésekkel, különböző problémákkal fordultak felé az instagram profilon keresztül, ezért jelenleg is megtalálható profilján egy „segítség” és egy „S.O.S.” fül, amelyeken keresztül segélyvonalakat ismerhetnek meg és megfelelő szakemberekhez juthatnak el a segítségkérők.

De nem csak ilyen üzeneteket kap Lina. Nem titkolt célja, hogy a gyógypedagógus pályát népszerűsítse az erre fogékony, továbbtanulás előtt álló fiatalok körében. Gyakran kap ilyen jellegű, képzés iránt érdeklődő kérdéseket is.

Végül más magyar nyelvű, gyógypedagógiai témájú instagram profilok után érdeklődtem.

Karolina szeretettel ajánlja az @egy_gyogypedagogus­­_napjai -t, azaz Bognár Judit, karunkon végzett gyógypedagógus oldalát, akivel több kampányban működtek már együtt. Olyan témák kapcsán egészítették ki egymás munkáját az elmúlt időszakban, mint például az autizmus világnap, de közösen tárták követőik elé pályaválasztásuk történetét is.

Lina említette még a @kek_szemmel oldalát, illetve kiemelte Ficzere Pétert, aki a kerekesszékes lét bemutatását tűzte ki célul, teszi mindezt saját példáin, életének különböző eseményein keresztül. Hallgatóként érdemes lehet ezen kívül fejlesztőházak profiljait, illetve logopédiai oldalakat látogatni, ugyanis ezeken a platformokon gyakorlatorientált, alkalmazható, kreatív ötletekre bukkanhatunk.

„ … És hogy hol tartok most? Egy sokkal empatikusabb, nyitottabb, elfogadóbb ember lettem, aki odafigyel embertársaira, aki képes egy kicsit a másik szemével is látni a világot. Rengeteg csodálatos, csupaszív embert ismerhettem meg és nagyon sokat tanultam tőlük. Számtalan új ismerettel gyarapodtam, ami hozzájárult ahhoz, aki most vagyok. Megerősítette bennem azt, hogy jó úton járok.” – részlet a @lelekbogar oldal egyik bejegyzéséből.

Ha még nem találkoztatok Karolina instagram oldalával, nézzetek szét a tartalmak között és kövessétek, osszátok meg munkáját!