„A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) jellegzetességei és terápiás megközelítése” ONLINE mini konferencia
Október 9-én a Vadaskert Alapítvány és a Mindennapi Pszichológia Magazin közösen rendeztek egy mini konferenciát. Erről a konferenciáról, szeretnék nektek mesélni a cikk további részében. A Vadaskert Alapítvány képzéseiről egy régebbi cikkünkben itt olvashattok.
Fontos megemlítenem, hogy mivel nem egy ingyenes konferenciáról beszélünk, a cikk legfőképp azért készült, hogy ízelítőt adjon magáról a műfajról, bízva abban, hogy legközelebb bárki szívesen részt vesz egy hasonló konferencián. Számos előnye van ezeknek az eseményeknek, és nem csak abban segítenek, hogy a szakmánk bizonyos színfoltjaiba mélyebb betekintést kaphatunk, hanem akár egy új nézőpontot fedezhetünk fel a témában.
A konferencia 9-től 16 óráig tartott, mely során fél órás bontásokban hallhattunk tematikusan az ADHD-ról. Különböző szakemberek vettek részt a mini konferencián. Jelen volt Dr. Baji Ildikó gyermekpszichiáter, Dr. Tárnok Zsanett klinikai szakpszichológus és neuropszichológus, Dr. Máté Mónika gyermekpszichiáter, Martsa Zsuzsanna klinikai szakpszichológus, Dr. Oláh Szabina gyermekpszichiáter, Hendrich Barbara családterapeuta MA és TSMT terapeuta, illetve Mészáros Lőrinc László gyógypedagógus és ADHD-tapasztalati szakértő.
Az ADHD tünetei, és a diagnózishoz vezető út
A program délelőtti részében négy témakört boncolgattunk. „Az ADHD tünetei: Figyelemzavar? Hiperaktivitás? Mindkettő?” előadás körében megismerkedtünk a legfontosabb fogalommal, vagyis hogy mi az az ADHD, mik az általános tünetei, illetve mik az ismert kialakulási faktorai. Ehhez a blokkhoz erősen kapcsolódott a „Diagnózis és a diagnózishoz vezető út, ADHD egy életen át” fejezet, ahol tovább lett vezetve az ADHD állapota. Szóba kerültek különböző diagnosztikus eszközök, illetve felsejlett az utána következő, a különböző társuló problémákat boncolgató téma is.
Az ADHD társuló tünetei és a gyógyszeres terápia
„Az ADHD nem jár egyedül. Tanulási zavar, tik, magatartási problémák” fejezet a különböző társuló zavarokról, legfőképpen a tik zavarokról szólt. Szó esett a Tourette-szindrómáról, illetve a különböző kényszerbetegségekről. Utóbbinál tisztázásra kerültek a kialakuló tényezők, a különböző repetitív gondolatok és a kényszerek ezen cselekvésekre. Kényszerbetegségnek számít a különböző tevékenységek előtti rituálék elvégzése, vagy a manapság gyakran emlegetett OCD, amely az obszesszív-kompulzív zavar rövidítése.
Mikor? Kinek? Mit? Hogyan? Mennyit? Az alábbi kulcsfontosságú kérdések kerültek terítékre a „Gyógyszeres terápia és ADHD” előadáson. Részletes tájékoztatást kaptunk a különböző gyógyszerek és ezek hatóanyagai kérdéskörében egyaránt.
Megoldási stratégiák, viselkedésrendezés és pszichoedukáció
Az ebédszünet után további öt blokk volt hátra, amely a „Magatartás zavarainak hatékony megoldási stratégiái, viselkedésrendezés, motiváció kérdései” prezentációval kezdődött. Itt legfőképp a viselkedésrendezésről, annak céljáról és a viselkedésterápiáról beszéltünk. Kulcsfontosságú szerepe volt mindvégig az “általánosítás elkerülése” fogalomnak. Ezen felül néhány hatékony kommunikációt és magatartást elősegítő praktikát ismertünk meg.
Ezt követte az „ADHD terápiájának első lépcsőfoka: pszichoedukáció” c. előadás, amely az érintett személy és családtagjainak megfelelő tájékoztatásáról szólt. Az előző témához visszakapcsolódva megjelentek különböző lehetőségek arra, hogy szülőként miképpen lehet leghatékonyabban a gyermek felé fordulni eltérő élethelyzetekben. Szó esett a pedagógus tréningről, amely a pedagógusok számára nyújt segítséget abban, hogy hogyan lehet felismerni és kezelni a gyermek ADHD-ból fokadó tüneteit.
Alternatív kezelési módszerek és a család helyzete
Mivel kijelenthető, hogy vannak ellenérzések a gyógyszeres terápiákkal kapcsolatban, így az „ADHD kezelésének természetes módszerei: táplálkozás (vitaminok, nyomelemek, étrend kiegészítők), jóga és mindfulness hatékonyságának áttekintése” bemutató fontos részét képezte a konferenciának. Részletesen sorra vettük a különböző vitaminokat, étrendkiegészítőket és táplálkozási szokásokat, és megvitattuk, hogy a kutatások alapján vajon segítenek-e vagy sem az ADHD tüneteinek csökkentésében. Legvégül pedig a jógáról és ennek hatásairól láthattunk különböző kutatási eredményeket.
„Az ADHD elfogadása a családban, a szülők és környezet által megélt nehézségek” blokk alatt kitértünk a családokban felmerülő nehézségekre, a szülők és a gyermek kapcsolatára, mi több, a gyermek önértékelésére és az ő nézőpontjára egyaránt. Kifejtésre került, hogy a családi kapcsolatok milyen módon élik meg azt, ha egy ADHD-s gyermek van közöttük. Láthattunk példákat arra, hogy a gyemek és a testvér közötti kapcsolatok és nehézségek megoldására milyen alternatív megoldások lehetnek, ha erre kerülne sor. Fontos, hogy minden család egyedi, minden helyzet más és más lehet, ész is lényeges, hogy család és család között mekkora különbségek lehetnek.
Konferencia lezárása
A konferenciát a „Gyakorlati példák, beszélgetés egy felnőtt ADHD-sal” c. előadás zárta le, amely a végén tökéletes összképet nyújtott mindarról, ami reggel óta elhangzott. Minden, amit az elméletben láttunk és hallottunk az elmúlt több, mint hat és fél órában, a végére összeállt egy egységes képpé, és azt gondolom, hogy ez a legfontosabb. Az ember úgy távozik, ez esetben úgy áll fel a képernyő elől, hogy tudja, nem volt hiába az itt eltöltött idő.
Képek forrása:
https://www.facebook.com/vadaskertalapitvany/photos/gm.453018202663316/4848212125206931
https://www.facebook.com/akutszakasz/photos/a.751528158266908/2349631815123193/
https://www.facebook.com/vadaskertalapitvany/photos/a.185588504802673/3334425656585593/