Bizalomépítés egy buszmegállóban – A Feeling Through című filmről
Doug Roland rövidfilmje nemcsak témáját tekintve kiemelkedő, de szereplőválogatás terén is mérföldkőnek számít, ugyanis a Feeling Through című 19 perces rövidfilm az első olyan produkció a filmtörténelemben, ahol ténylegesen egy siketvak színészt alkalmaztak. A film 2020-ban került bemutatásra, és a Legjobb élőszereplős rövidfilmért járó díjra jelölték a 2021-ben rendezett Oscar-gálán.
A film két hasonló, de mégis nagyon más helyzetben lévő ember interakcióit mutatja be: a fiatal, hajléktalan fiú, Tereek, illetve a siketvak Artie elsőre talán hétköznapinak tűnő találkozását követhetjük nyomon. Ez a találkozás azonban tényleg csak első látásra hétköznapi.
Amikor Tereek meglátja az aprócska táblát a férfi kezében, „Siketvak vagyok, érints meg, ha tudsz nekem segíteni” felirattal, elsőre nem tudja, hogy mit is kezdjen a helyzettel. Bizonytalanul megérinti a férfi karját, aki erre elmosolyodik, majd kinyújtja a kezét, egyértelműen útmutatást kérve. Tereek nem tudja pontosan, hogyan is kommunikálhatna egy olyan férfival, aki nem látja és nem is hallja őt, de ettől függetlenül válaszol a férfinek, és elvezeti őt a buszmegállóba.
Minél jobban figyelünk erre az érdekes párosra és a nem mindennapi sétájukra, annál több hasonlóságot vélünk felfedezni a két karakter helyzetében. Mindketten a társadalom peremére szorulnak: Artie fogyatékossága jelentősen megnehezíti a mindennapjait, sokkal bonyolultabbak számára az olyan átlagos feladatok, mint a kommunikáció vagy a közlekedés.
Tereek fiatal kora ellenére éjszakánként az utcán kóborol, hiszen nincs hova mennie. Látszólag gondtalan a barátai körében, szórakozik és együtt nevet velük, azonban ez a felhőtlen jókedv korántsem az igazi érzéseit mutatja: valójában folyamatos szorongás és kétségbeesettség jellemzi a hangulatát.
Mindketten eltérnek a normáltól, az áltagostól. Éppen ezért nagyon különleges a film mondanivalója: egy olyan kapcsolat kibontakozását láthatjuk, amelyben a felek másokra szorulnak, sokszor kiszolgáltatottak, azonban most egymás segítségére sietnek.
A buszmegállóba érkezve a két férfi kommunikálni próbál egymással: Artie egy füzetet és egy filctollat tart a táskájában, ezzel kommunikál a külvilággal. Tereek először nem biztos abban, hogy hogyan is válaszolhat a férfinek, végül mégis sikerül megoldást találnia: apró betűket formáz Artie tenyerébe. Elmondja neki, hogy mikor jön a következő busz. Artie megkéri a fiút, hogy menjenek el a boltba, mert nagyon szomjas.
A történet előrehaladtával érzékelhető, hogy Tereek kezdeti bizonytalansága eloszlik, és bár sem képességeiket, sem korukat vagy helyzetüket tekintve nem hasonlítanak egymásra, mégis kezdi egy picit Artie szemével látni a világot – ez különösen jól látszik abban a jelenetben, amikor a buszmegállóban leszorítja a fülét a kezeivel, majd lecsukja a szemét, kizárva ezzel mindent, amit Artie sem érzékel a külvilágból.
Izgatottság, zavar, bizalom
Steven Prescod (Tereek) és Robert Tarango (Artie) kitűnő színészi játékának köszönhetően a film nagyon finoman és őszintén mutatja be a két karakter egymásra hangolódását, a kettejük közti különleges kommunikáció kiépítését.
A film nézése közben valahol saját magamra is ráismertem, hiszen segítőként bizonyára kezdetben mindenki hasonló szituációba kerül: először egy szokatlan, új helyzetben találjuk magunkat, bizonytalanul mozgunk, válaszolunk, mert keressük a legmegfelelőbb módszert az együttműködésre.
Aztán elkezdünk próbálkozni. Hibázunk, talán többet, talán kevesebbet, talán félreolvasunk szavakat a betűtáblán, talán elfelejtünk szólni, ha jön egy bukkanó. De ez nem tántorít el minket, próbálkozunk tovább.
Aztán egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy nem is megy olyan nehezen a beszélgetés, hogy már gond nélkül segítünk bármiben, amiben csak tudunk, és hogy egy szimpla arckifejezésből megállapítjuk, mire gondol a másik. Felépítjük az egymásba vetett bizalmat.
Ennek a bizalomnak az alakulását követhetjük végig Tereek és Artie kapcsolatában is, New York utcáin, az éjszaka közepén, egy buszmegálló padján ücsörögve. A film mindent megmutat, amin akár mi, segítők is keresztülmehetünk, és a film éppen ettől ennyire figyelemreméltó számomra.
A Feeling Through című film egy fontos mozzanata a filmtörténelemnek és a fogyatékossággal élő emberek egyenlőségéért folytatott harcnak egyaránt. Robert Tarango kitűnő színészi játéka és pályafutása tökéletes példája annak, hogy miért nem szabad feladnunk az álmainkat.
Forrás:
https://www.imdb.com/title/tt9280166/?ref_=tt_mv_close
https://www.feelingthrough.com/
https://www.respectability.org/2021/02/a-short-review-of-feeling-through/
https://www.imdb.com/title/tt9280166/mediaviewer/rm1298256897/
https://www.imdb.com/title/tt9280166/mediaviewer/rm3671119617/